Wet Kwaliteitsborging definitief

Vandaag 14 mei 2019 is een speciale dag voor bouwend Nederland.

Vanaf 1 januari 2021 gaat de wet kwaliteitsborging in, dit betekent dat er vanaf deze datum aantoonbaar gebouwd moet worden.

De wet kwaliteitsborging voor het bouwen is vandaag door een ruime meerderheid in de Eerste Kamer aangenomen. Alleen het CDA, de ChristenUnie, de PVV en de SP stemden tegen.

Minder bouwfouten.
Wet-Kwaliteitsborging-definitiefEen bouwbedrijf, klusbedrijf of zzper is vanaf 1 januri 2021 aansprakelijk voor de werkzaamheden die hij aangenomen heeft of uitvoerd, dat betekent tevens dat er aantoonbaar gebouwd moet worden.
Als er na oplevering toch gebreken aan het licht komen, wordt het voor huizenkopers makkelijker om bouwers aansprakelijk te stellen. Dat is heel kort gezegd de bedoeling van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen.
Zo zullen bouwers vanaf 1 januari 2021 moeten aantonen dat ze bouwen volgens de regels van het Bouwbesluit. Volstaat nu een vergunning, straks moet je alles vastleggen. In een zogeheten opleverdossier moet de bewijslast zijn verzameld.

Gecertificeerde aantoonbare Montage voor het opleverdossier
Certificerings applicatieMet Dakvenstermeesters Montage Keurmerk lopen wij al 2 jaar vooruit op deze wet, onze leden zijn al getraind en gecertificeerd om daglichtproducten, dakramen en dakkapellen gecertificeerd te plaatsen volgens het bouwbesluit.
Daarvoor hebben ze vanaf binnenkort de beschikking over een applicatie om na de montage een montagerapport uit te geven aan de opdrachtgever zodat de montage direct gecertificeerd is en vast  ligt. Dit is voor de opdrachtgever zoals particuliere, bouwbedrijven en zakelijke opdrachtgevers een bewijs voor het opleverdossier.

Wil je meer weten over Dakvenstermeesters Montage Keurmerk?

Kijk dan op onze website of sluit je aan met jou bedrijf.
Dakvenstermeesters Montage Keurmerk