Dakvenstermeesters_Montage_Keurmerk

Bouwen, Certificeren en Keurmerken

Dakvenstermeesters Montage Keurmerk

Bouwen, Certificeren en Keurmerken

ELST – Onze woningen en gebouwen moeten energiezuiniger en milieuvriendelijker worden. We weten inmiddels dat we zuinig moeten zijn op onze aarde en zorgdragen dat het nageslacht ook van deze mooie planeet kan genieten.
De producten in de bouw worden steeds beter, innovatiever en zijn meestal voorzien van een certificering of kwaliteitsnorm. Deze producten dragen bij aan een steeds beter bouwproduct, isolatienormen en aantoonbaar hergebruik ervan. Woningen en gebouwen voldoen dan ook steeds meer aan de gestelde eisen, maar is dat wel zo?

Nu de bouw weer aantrekt na een jarenlange crisis is er een schreeuwend tekort aan vakmensen. Zijn de huidige vakmensen voldoende geschoold om de kwalitatief hoogwaardige bouwproducten op de juiste manier te verwerken? Slaan we de plank niet mis wanneer er verondersteld wordt dat dit wel goed zit.

Mede door het uitstellen van de wet Kwaliteitsborging is er geen of te weinig kwaliteitscontrole op de bouw. Hoe weet een opdrachtgever, woningbouwvereniging of investeerder dat zijn woning of gebouw op de juiste manier gebouwd is en of de producten goed gemonteerd zijn?

Opdrachtgevers in de bouw vragen om kwaliteit, vakmanschap en garantie voor hun bouwwerk, op het gebied van daglichtproducten is er het Dakvenstermeesters Montage Keurmerk. Bedrijven en leden van het keurmerk zijn allen opgeleid en gecertificeerd door Stichting Keurmerk Hout (SKH). Zo bent u ervan verzekerd dat uw dakraam, dakkapel, lichtkoepel, lichtstraat of solar-systeem op de juiste manier volgens bouwbesluit en voorschriften van fabrikanten gemonteerd is.

Steeds meer bedrijven maken de aansluiting met het keurmerk en ook fabrikanten beginnen de noodzaak in te zien van gecertificeerde montage om de garantie op hun producten te kunnen toepassen. Fabrikanten trainen puur op de toepassingen van hun producten en niet op eisen van het bouwbesluit of aansluitingen in het dak.

Certificaat
Vanaf 1 januari 2018 zullen de leden van Dakvenstermeesters Montage Keurmerk na de montage een certificaat overhandigen aan de opdrachtgever mits product en montage gecertificeerd zijn. Dit certificaat wordt tevens bewaard door SKH en het Dakvenstermeesters Montage Keurmerk, op deze manier is de opdrachtgever verzekerd van een gecertificeerd product en montage die voldoen aan het bouwbesluit. Dit is belangrijk voor de garantiebepalingen van fabrikanten, oplevering van woningen en gebouwen en eisen van verzekeraars.

Initiatiefnemer KOMO certificaat dakkapellen
Het Dakvenstermeesters Montage Keurmerk is de brancheorganisatie op het gebied van montage van daglichtproducten in het hellend en platte dak. Er worden opleidingen gegeven in 6 verschillende categorieën, Hellend dak, Plat dak, Ruimtewinners, Dakterras, Solar en Monumenten. Daarnaast is het Dakvenstermeesters Montage Keurmerk initiatiefnemer in het certificeren van dakkapellen. Er zijn inmiddels meerdere dakkapel bedrijven aangesloten die hun dakkapellen gaan laten certificeren door KOMO in samenwerking met SKH.

Zo kunnen opdrachtgevers vanaf 2018 ook een dakkapel aanschaffen welke aantoonbaar voldoet aan o.a. isolatiewaarde, brandveiligheid, kortom het bouwbesluit.